A kedvezmény meghirdetésekor az akciós ár mellett kötelező lesz feltüntetni az akció elindulása előtti 30 napos időtartam legalacsonyabb árát. Mostantól a fogyasztókat pontosan tájékoztatni kell az eredeti árról is, így feltüntetni az akció mértékét. Korábban ugyanis előfordult, hogy egy termékre nagyobb árat írtak, és ezt akciózták vissza a korábbi árra. Ezt a kiskaput zárta be a május 28-tól életbelépő 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet módosítása, az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/2161-es irányelve alapján. Május végétől a legtöbb kereskedelmi akciót előzetesen be kell jelenteni a fogyasztóvédelmi hatósághoz. A szigorítás célja, hogy a kereskedő ne tudja megtenni, hogy a kedvezmény előtt hirtelen megemeli az árat, majd gyorsan lecsökkenti.
EURÓPA UNIÓS RENDELET SZABÁLYOZZA A KERESKEDELMI AKCIÓK ÚJ FORMÁJÁT
Május 28. után egy uniós rendelet nagyon fontos változásokat hoz el a kereskedelemben. Ettől a naptól a kereskedelmi akciók a mostani formájukban megszűnnek. Jönnek az új szabályok, életbe lép a bejelentési kötelezettség. Megírjuk, kik mentesülnek a rendelet alól és milyen terhet ró a kisboltokra, kiskereskedelemre. Cikkünkben csatoltuk linkként a pontos teendőket.
Május végétől sok kereskedelmi akciót előzetesen be kell jelenteni a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a kivételeket kis görgetés után láthatjuk. Természetesen nem a kisvállalkozók tönkretétele a cél, hanem a vásárlók tisztességes tájékoztatása. Ha valaki hagyományos akciót hirdet: ma minden bögre 20%-al olcsóbb, akkor nincs bejelentési kötelezettsége. Viszont a régi és az új árat pontosan jelölni kell, jól látható helyen. Változnak a kuponos, törzsvásárlói kártyás akciók szabályai is.
A SZOLGÁLTATÓIPAR KIVÉTEL
Az új rendelkezés nem mindenkire, és főleg nem ugyanúgy vonatkozik. A kereskedelemre igen, ebbe a webshopok is beletartoznak. Minden a fogyasztók felé értékesített termékre vonatkozik az új szabályozás. Van azonban egy kivétel, a szolgáltatóipar. Az új szabályok nem terjednek ki a szolgáltatásokra, a digitális tartalomra és a digitális szolgáltatásokra. Emellett az akciók elnevezése sem mindegy. Május 28-tól az új rendelet kétféle akciót különböztet meg, az egyik a hagyományos akció, a másik: különleges, fantasztikus, egyedi fekete péntek, szuper (ezeket, és a más hangzatos elnevezéseket már mind jól ismerjük). Ebben az esetben használni kell az akciót megelőző 30 napos árat is tartalmazó, akciós ár jelölést, vagy az új jelölési rendszer bizonyos elemeit.
Ha nem tudjuk, mi a pontos teendő, akkor bizalommal fordulhatunk a kamarákhoz. A részleteket a Fogyasztóvédelemi portálon és a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara oldalán találhatjuk meg.